Google Advanced Search, regio en realtime search (Deel 3 blogserie Googlewijzigingen per juli 2024)
In het derde deel van onze serie over de wijzigingen die Google per juli 2024 heeft ingevoerd gaan we gebruik maken van Google Advanced Search. Eigenlijk best jammer dat het Advanced in de naam heeft staan, want het is eigenlijk gewoon op eenvoudige wijze gebruik maken van de advanced operators om nog uitgebreider te zoeken met behulp van Google. De operators uit dit advanced scherm kun je ook rechtstreeks gebruiken, Google zet de gekozen operators in het advanced scherm om naar het normale zoekscherm. Als je vaak genoeg het advanced scherm gebruikt en dan even goed kijkt naar deze omzetting, leer je op den duur de belangrijkste operators uit je hoofd en pas je deze wellicht direct toe.
Let op, Google Advanced in “alles zoeken” wijkt af van Google Advanced in “plaatjes zoeken”. Elke subcategorie heeft zijn eigen advanced options. In deze reeks komen we hier in een volgend blog op terug.
Meer documentatie met betrekking tot Google Advanced Search Operators vind je hier.
DataExpert Senior Trainer laat in de video hieronder zien hoe wat hij in dit artikel beschrijft er op het scherm uit ziet. Bekijk de video hier op YouTube.
We zoeken de gouden tip!
Mocht je bij het lezen van dit stukje denken “Ik heb een gouden tip hiervoor”, laat het ons weten en mail naar marketing@dataexpert.nl De eerste 10 mensen die een oplossing of tip mailen krijgen een leuke DataExpert goodie toegestuurd. Uiteraard vermelden we de gouden tips in een opvolgende blog.
Zoekgebied
Google probeert zijn resultaten aan jou aan te passen. Je komt uit Nederland, dus krijg je resultaten uit Nederland. Maar hoe doen ze dat en kun je daar invloed op uitoefenen?
In het verleden, toen het nog redelijk eenvoudig was, koos je gewoon voor google.nl, google.es of bijvoorbeeld google.com om respectievelijk aan te geven dat je meer interesse voor Nederland, Spanje dan wel de VS had. Dat werd losgelaten en Google nam het van je over. Aan de hand van je instellingen stuurde Google je automatisch naar google.nl, google.es of google.com. Je had dan nog de optie “No Country Redirect” om Google te sturen. Eerst onder in het Google scherm, later rechtstreeks via de url. Als je google.com/ncr in typte, dan bleef je op google.com en kreeg je andere resultaten, ook al was je zelf in Nederland. Helaas /ncr kun je niet meer gebruiken, althans het heeft geen nut meer. Google kijkt tegenwoordig naar je instellingen en het ip-adres dat je gebruikt. Misschien heb je het al gemerkt, als je in Spanje bent met je Nederlands ingestelde smartphone krijg je toch veel meer resultaten uit Spanje.
Daar gaan we wat aan doen en daarvoor heb je een aantal opties.
- Gebruik een andere zoekmachine. Hier is niets mis mee, maar deze serie gaat over Google en in de eerste aflevering hebben we uitgelegd waarom.
- Gebruik een IP-adres dat afkomstig is uit Nederland. Je kunt hiervoor een anonieme proxy of nog beter een VPN gebruiken. Een VPN is eigenlijk niet veel meer dan de proxy maar uitgebreid met een laag van encryptie, een zogenaamde tunnel, zodat er onderweg niemand met je mee kan kijken. Uiteraard blijft zowel bij de anonieme proxy als bij de VPN de mogelijkheid dat de aanbieder van deze diensten wel met je meekijkt. Dat laten we voor nu buiten beschouwing.
- In Google aangeven dat je resultaten in een bepaalde taal en/of uit een bepaald gebied wilt hebben. Dit vind je terug in Google Advanced Search. Het advanced scherm kun je op verschillende manieren bereiken.
- In de url achter google.nl, google.es of bijvoorbeeld google.com gewoon /advanced_search intypen en een Enter geven.
- Via het normale zoekscherm kun je het advanced scherm bereiken. Zorg er dan voor dat je eerst een zoekslag hebt uitgevoerd. Hierna zie je de Tools button en als je daar op klikt opent zich de Toolbar. Let op, deze toolbar is afhankelijk van je zoekcategorie maar ook afhankelijk van de gekozen Google zoekmachine. Google.nl heeft een andere toolbar dan google.es. In google.nl zie je direct in de toolbar al de keuze voor Elk Land en Elke Taal. Maar dat wil niet zeggen dat je daar ook echt een ander land of taal kunt kiezen. Sorry, wij hebben het ook niet verzonnen. Ga naar Geavanceerd zoeken en kies bij “Verfijn vervolgens je zoekresultaten op…” voor de taal van jouw keuze en/of de regio van jouw keuze. Lukt het dan nog niet, dan is een opgeslagen cookie of het feit dat je ingelogd bent waarschijnlijk de oorzaak. Probeer dan eens een tabblad te openen in incognito modus (crtl-shift-i voor Chrome, ctrl-shift-p voor Firefox)
- Natuurlijk zijn er meer mogelijkheden om je gebied te beperken. In deel 2 van de Google-blogserie hebben we de site: operator gebruikt. Zo kun je site:*.es gebruiken om je zoekslag te beperken tot Spaanse toplevel domeinen. Je neemt dan wel op de koop toe dat een Spaanse site die gebruikt maakt van een .com toplevel domain, niet meegenomen wordt in je zoektocht.
- Gebruik de inurl: operator of de allinurl: operator. Bij allinurl: kun je meerdere woorden opgeven die zich in de url bevinden. Helaas zijn de url operators op zichzelf niet goed bruikbaar om je te beperken tot een bepaalde regio. Als je bijvoorbeeld opgeeft inurl:es zul je merken dat dit niet echt veel zoden aan de dijk zet. Probeer uit wat het verschil is tussen de volgende zoekslagen:
italian restaurant barcelona site:es
allinurl: italian restaurant barcelona site:es
De ene is niet perse beter als de ander, het is keer op keer een kwestie van uitproberen.
Realtime zoeken
In Google is het met de tools mogelijk om een selectie op een periode te maken. Je kunt kiezen tussen het afgelopen uur, 24 uur, week, maand, jaar of een aangepaste periode. Bij die laatste optie kun je alleen voor hele dagen kiezen en geen uren. Natuurlijk is dit een mooie optie en kun je zo zelfs real time zoeken. Maar wat nu als één uur te kort is en 24 uur te lang? Denk hierbij aan oproepen tot geweld bij demonstraties of voetbalwedstrijden. Om dit te bereiken kun je de url van Google aanpassen, dit staat ook wel bekend als url-manipulatie.
Stel, je zoekt op de woorden protest en malieveld. Je url zal dan soortgelijk aan het volgende zijn:
https://www.google.nl/search?q=protest+malieveld&sca_esv=b40722f7c2733765&sca_upv=1&sxsrf=ADLYWIIzeiVxerWKdv3xYBEeJJyBf0KU6Q%3A1718049175948&source=hp&ei=l1lnZt--Nt61i-gPyfuAoAY&iflsig=AL9hbdgAAAAAZmdnp0wWV_yKwY__1K2Jp84DYwYXVHxu&ved=0ahUKEwif5tf259GGAxXe2gIHHck9AGQQ4dUDCBg&uact=5&oq=protest+malieveld&gs_lp=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&sclient=gws-wiz
Het is goed om deze url eerst een klein beetje te ontleden. Deze begint met:
https://www.google.nl//search?q=protest+malieveld
Achter de q van query zie je de twee gebruikte zoekwoorden.
Hierna zie je de Google parameters. Elke parameter begint met het teken &.
De meeste parameters worden door Google automatisch toegevoegd en niet alle argumenten zijn gedocumenteerd. Sommige parameters worden door Google toegevoegd als je filters of de tools gebruikt. In het voorbeeld hierboven zijn de argumenten met italic en underline van elkaar onderscheiden. We gaan ze niet allemaal behandelen.
Hierna is met de Tool "Periode Zoeken gekozen" om de zoekvraag te filteren voor het afgelopen uur. Dit resulteert in de volgende url:
https://www.google.nl/search?q=protest+malieveld&sca_esv=b40722f7c2733765&sca_upv=1&sxsrf=ADLYWIIyvvovCnTWotNdviwD8fx6wMLBeQ:1718049181594&source=lnt&tbs=qdr:h&sa=X&ved=2ahUKEwjavbP559GGAxUK7AIHHe1BBYQQpwV6BAgFEBg&biw=1163&bih=508&dpr=1.65
In de url ga ja op zoek naar de parameter &tbs-qdr:h en deze parameter ga je wijzigen.
De h staat voor hour, de d staat voor day, de w staat voor week, de M staat voor Month.
In dit voorbeeld staat de h van hour en daar zetten we een 4 achter dus &tbs-qdr:h4
Na een Enter zul je zien dat je gefilterd hebt op de afgelopen 4 uur. Zet je per ongeluk de 4 voor de h, dan zul je zien dat je weer alle resultaten hebt en er niet gefilterd word. Dan doe je het gewoon nog een keer, maar dan wel goed. Wil je 2 weken, dan wordt het &tbs-qdr:w2
Je kunt zelfs in minuten zoeken; de m is al in gebruik voor Month, maar gebruik je de volgende letter in het alfabet - de letter n - dan zul je zien dat je op minuten zoekt. Zelfs seconden is mogelijk, maar of dit nog zinvol is mag je zelf bepalen.
Gebruik je zo’n filter vaak dan kun je hier ook een favoriet voor maken, bijvoorbeeld de url:
https://www.google.nl/search?q=zoekvraag&tbs=qdr:h4
Je ziet dat de andere parameters weggelaten zijn, dat is geen probleem. Als je deze url opstart, zul je zoeken op het woord zoekvraag met als filter de afgelopen 4 uur. Je hoeft dan alleen het woord zoekvraag nog aan te passen.
Een sitesearch binnen Chrome is nog gemakkelijker, dan kun je deze url direct uitvoeren met de gewenste zoekvraag.
Google sorteren op datum:
Zojuist hebben we gezien dat we op datum en tijd een filter kunnen maken, maar het sorteren op datum en tijd heeft Google lang geleden verwijderd bij het tonen van “alle zoekresultaten”. In het logaritme heeft datum en tijd wel ene belangrijke invloed maar is geen beslissende factor meer. Toch zijn er nog wat mogelijkheden. Ga je naar “Nieuws” en je kiest dan voor Tools, zul je zien dat de resultaten op Relevantie worden getoond, maar dat je daar wel de keuze kunt maken om op datum te sorteren. Bij bestudering van de URL, ontdek je dat Google hiervoor de parameter &tbs=sbd:1 gebruikt. Helaas is het ons nog niet gelukt om door middel van URL manipulatie, ook Alle resultaten te sorteren op datum.
Er is nog een andere mogelijkheid om toch “alle” resultaten te sorteren op datum. Hiervoor kun je gebruik maken van een eigen zoekmachine binnen Google, ze Customized Search Engie (CSE). We leggen je dit graag uit in onze training OSINT-Advanced.
In onze volgende blog gaan we aan de slag met het zoeken in forums. Hiervoor gaan we niet alleen gebruik maken van de operators intitle: en inurl: maar we halen ook een oude Google optie Forums van stal. Deze is helaas niet meer terug te vinden in de Google tools en/of filters maar door middel van url manipulatie is deze nog wel toegankelijk. We komen dan ook terug op onze belofte om nog eens goed naar de Google Cache Tekst-version te kijken.
Hou de volgende nieuwsbrief in de gaten voor Deel 4 van dit Google blog.
Heeft dit onderwerp jouw interesse gewerkt en wil je training volgen om je verder te bekwamen op het gebied van OSINT onderzoek, bekijk dan hier ons hele OSINT trainingsaanbod.